افشاي اسناد همکاري سيا و ام‌اي6 با قذافي
 
وزارت اطلاعات
اخبار وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران
به گزارش وبلاگ CIA: اسنادي که به تازگي در ليبي کشف شده است، از همکاري نزديک سازمان سيا امريکا و ام‌آي 6 انگلستان با رژيم طرابلس در زمان قذافي حکايت دارد.

به گزارش پرس تي وي روزنامه امريکايي نيويورک تايمز روز شنبه (12 شهريور، 3 سپتامبر) با انتشار گزارشي فاش کرد، اسنادي که از دفتر کار رئيس سابق اطلاعات ليبي يافت شده است، جزئيات بيشتري را از همکاري نزديک رژيم سابق اين کشور با سازمان مرکزي اطلاعات امريکا (سيا) نشان مي‌دهد.

در مهم‌ترين بخش اين اسناد آمده است که امريکا هشت بار افراد مظنون به فعاليت‌هاي تروريستي را با وجود آن که از شهرت ليبي در شکنجه زندانيان آگاه بود، براي بازجويي به اين کشور فرستاد.

اگر چه سازمان‌هاي اطلاعاتي غرب پس از آن که ليبي در سال 2004 برنامه هسته‌اي خود را متوقف کرد همکاري خود را با اين کشور افزايش دادند، اما اسناد به دست آمده گوياي آن است که اين همکاري‌ها بسيار بيشتر و گسترده‌تر از آن چيزي بود که همگان از آن اطلاع داشتند.

علاوه بر سازمان سيا، سازمان اطلاعات خارجي انگليس (ام‌آي‌6) نيز به طور گسترده با رژيم قذافي همکاري داشت.

برخي از اسناد نشان مي‌دهند که سازمان اطلاعات انگليس حتي مايل بود شماره ‌تلفن‌هاي مردم ليبي را رديابي و مکالمات آنان را کنترل کند.

همچنين در سندي ديگري آمده است که امريکايي‌ها متن سخن‌راني معمر قذافي را درباره توقف برنامه تسليحات غيرمتعارف ليبي براي وي تهيه کرده بودند.

پيش از اين اعلام شده بود که برنامه بحث‌برانگيز "توقيف‌هاي غيرعادي" به دستور دولت بوش به اجرا درآمده بود، ربودن مظنونين به تروريست از سوي ماموران سيا و سرويس جاسوسي انگلستان و فرستادن آن‌ها براي بازجويي به کشورهايي که شکنجه در آن‌جا منع قانوني ندارند را مجاز دانسته بود.

به نظر مي‎رسيد مقصد اين برنامه که پس از حوادث يازدهم سپتامبر به اجرا درآمد، زندان‎هاي مصر بوده باشد.

در پي کشف اين اسناد که روز جمعه (11 شهريور، 2 سپتامبر) توسط برخي از روزنامه‌نگاران و ديده‌بان حقوق بشر کشف شد، جنيفر يانگ‌بلاد سخنگوي سازمان سيا از هر گونه ابراز نظر درباره آن خودداري کرد و تنها گفت: "تعحب‌آور نيست که سازمان اطلاعات مرکزي براي کمک به محافظت از کشور ما در برابر تروريسم و ديگر تهديد‌هاي مرگ‌بار با دولت‌هاي خارجي همکاري کند."

وزارت خارجه انگليس نيز در واکنش به کشف و افشاي اين اسناد گفت: "همواره سياست دولت بر آن بوده است تا از اظهار نظر درباره مسائل امنيتي خودداري کند."

اسناد يافت‌شده مربوط به سال‌هاي 2003 تا 2007 است و بيشتر اين اسناد شامل اسناد مربوط به اواخر سال 2003 تا 2004 بود که در آن زمان، موسي کوسا، وزير خارجه پيشين رژيم ليبي، رياست وقت سازمان اطلاعات خارجي ليبي را بر عهده داشت.

همچنين، در ميان اسناد به دست آمده پيش نويس متني را که امريکاي‌ها براي قذافي تهيه کرده بودند، يافت شده است.

پيش از اين نيز، عبدالحکيم بلحاج، فرمانده نيروهاي انقلابي ليبي در طرابلس در مصاحبه‌اي با روزنامه اينديپندنت که روز جمعه منتشر شد، گفت، پس از دستگيري در فرودگاهي در مالزي، در سال 2004 به طور مستقيم از سوي ماموران سازمان سيا در تايلند مورد شکنجه قرار گرفته است.

انتشار اين اسناد نشان مي‌دهد کشورهايي که زماني دوست نزديک قذافي بودند اکنون به دشمناني تبديل شده‌اند که با حمله نظامي وي را پس 42 سال حکومت بر ليبي از عرصه قدرت حذف کردند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
یک شنبه 13 شهريور 1390برچسب:قضافی,پایان,افشا,سند,سیا,ام ای 6, :: 23:1
مدیر وبلاگ

درباره وبلاگ


رسانه اطلاعاتی دنیا
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
دانلود

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وزارت اطلاعات و آدرس cia.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1167
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1171
بازدید ماه : 1171
بازدید کل : 138462
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

javahermarket

javahermarket

javahermarket